Tips til å slutte med kjedespising!

I går skrev jeg et innlegg hvor jeg spurte etter råd for å slutte med kjedespising. Jeg fikk mange gode råd og tenkte jeg kunne skrive dem i et nytt innlegg slik at andre også kan se disse rådene og kanskje bruke dem.

  1. Ha alltid drikke tilgjengelig. Vann, kaffe, te, juice, sukkerfri saft eller brus osv. Om en uansett ikke er sulten vil dette være veldig god måte å stagge følelsen av å måtte spise noe.
  2. TYGGIS! Om du MÅ ha noe å tygge på er sukkerfri tyggis en fin løsning, den holder lenge og så lenge du tygger på den kan du jo ikke spise mat.
  3. Gå en tur! For å få tankene på noe annet er det fint å gå en liten tur. 15 minutter kan være nok. Dette krever riktignok at en er klar over at en kjedespiser, og ikke plutsetlig sitter med munnen full av mat. Men for de av oss som tar seg i tanken er det en fin ting å gjøre.
  4. Skaff en hobby! hekling, tegning, maling, sying. etc. Finn noe du blir så opptatt av at du ikke kjeder deg. Det må være noe du liker og bare det å finne en god bok du ikke klarer å legge fra deg kan være nok.
  5. Heng en lapp på kjøleskapet med teksten "småspise nå igjen?" kanskje tar du deg i handlingen og går tilbake. Da blir en gjerne mer oppmerksom på hvor ofte og når en småspiser.
  6. Skriv ned alt du spiser. Dette er kanskje litt ekstremt om en ikke allerede passer på hva en spiser ved et lavkarbokosthold eller lignende. Men om du skriver en matdagbok blir du også gjerne obs på at "oi, nå spiser jeg igjen".
  7. Spis mindre og oftere. Dette kan hjelpe på småspisingen da det gjerne går kortere tid mellom hvert måltid og en rekker kanskje ikke tenke like mye på mat.

Om du måå småspise litt kan du lese her for å finne noen litt sunnere tips til snacksen (-:







8 kommentarer

Jennifer Karolina Pizarro

23.mai.2011 kl.17:40

jeg må alltid kjedespise, må alltid lage meg noe god mat! :-P

Anna Jeanette Larsen

23.mai.2011 kl.17:45

kjempe bra skrevet! :-) brae tips :D

Cecilie Mikalsen

23.mai.2011 kl.17:46

Jennifer Karolina Pizarro: er fææl på det selv! :p

VSBH

23.mai.2011 kl.17:52

BRA SKREVET! Jeg har samme problemet som Jennifer:s

Komentere tilbake? http://vsbh.blogg.no/?c=1306165736

Selin & Ola

23.mai.2011 kl.18:02

Takk for tips!

Ta en titt på vår blogg! :-)

Ingrid - twoho

23.mai.2011 kl.18:02

Gode tips :)

tonje

23.mai.2011 kl.18:12

den med te funker kjempe godt for meg:) i tillegg demper te appetitten og øker forbrenningen (helst grønn te, det er kun den som øker forbrenningen) Men alle te typer fungerer som appetitt dempene:)

Anja

24.mai.2011 kl.15:36

Gode tips ;)

Skriv en ny kommentar

Cecilie Mikalsen

Cecilie Mikalsen

20, Hamar

Stort sett glad og snill, om jeg får det som jeg vil. Førskolelærerstudent by day, superhelt by night! Tøffeste superhelten du noen gang vil høre om. Ombestemmer meg like ofte som andre bytter sokker. Vimsete, distré og impulsiv når jeg føler for det. BlogglistenNorske blogger bloglovinfree counters

Kategorier

Arkiv

hits